Få ut det mesta av konferensen eller företagseventet

”Syftet med konferensen eller evenemanget ska vara tydligt och lättförståeligt, och programmet ska motsvara förväntningarna”

För att skapa en bra konferens eller ett bra evenemang gäller att du ger projektet rätt förutsättningar från början. Se till att det finns en budget för att hålla konferensen eller eventet på rätt plats, om nu inte syftet med eventet är att visa upp företagets lokaler. När på året man samlar medarbetare eller kunder är inte heller alltid helt självklart. Vidare ska syftet med konferensen eller evenemanget vara tydligt och lättförståeligt och programmet ska motsvara förväntningarna. Här beskriver vi översiktligt hur du som chef kan tänka när du vill skapa ett riktigt bra arrangemang kring en konferens eller ett företagsevent.

Välj rätt plats
En bra konferenslokal kan ligga mitt inne i stan eller naturskönt ute på landet. Oavsett var den ligger måste den dock vara lättillgänglig och kännas bekväm och helst också lite lyxig. Den ska också passa arrangemangets syften ifråga om antalet deltagare, vilken teknik som kommer att behövas och vilka punkter programmet kommer att innehålla. Vill du till exempel boka en talare är det viktigt med en lokal där det finns möjligheter att förbereda ett framträdande och så vidare.

Undvik att ha konferensen eller evenemanget på kontoret. Framför allt när det gäller medarbetardagar kan de anställda verkligen behöva komma ifrån de gamla vanliga lokalerna för att få lite andrum och möjlighet att tänka i nya banor.

Välj rätt tidpunkt
När på året man ska ha en konferens beror på hur verksamhetsåret ser ut. Vanligen brukar man hålla medarbetarkonferenser på hösten när de anställda kommer tillbaka från semestern, men det beror helt på vad syftet med konferensen är. Om den intensivaste perioden i stället infaller på våren passar det så klart bättre att konferensen läggs på senvintern.

Tydligt mål och tydlig struktur
Se till att syftet med konferensen är tydligt. Om det handlar om att planera en kommande omorganisation ska detta gå som en röd tråd genom hela konferensen, inte blandas upp med andra frågor. Långa listor på olika projekt blir rörigt och ger antagligen inte så mycket resultat. Då är det bättre att fokusera på ett större projekt på konferensen och sedan ta småsakerna på kontorsmöten under året.

Bjud in talare och inspiratörer
Både vid konferenser och företagsevent kan det pigga upp och bli roligt att bjuda in en talare eller inspiratör, om inte annat så för underhållningsvärdet och som en avkoppling. Att lyssna på inspirationsföreläsare kan vara både häftigt och kännas lite klyschigt, så gör research och kolla upp någon som du känner dig säker på att medarbetarna respektive kunderna kommer att uppskatta. Vid ett företagsevent är det dessutom viktigt att du som chef tar bladet från munnen och presenterar företaget på ett bra sätt.

Blanda samtal med aktiviteter
En konferens ska inte bara vara teori, du måste också planera in tid till andra aktiviteter. Varva mötena med fysiska aktiviteter på dagen, det gör susen för koncentrationen och gör att medarbetarna orkar fokusera hela dagen. Avsluta med någon avkopplande aktivitet på kvällen, som bastu eller spa och toppa med en god middag på restaurang.

Kontakta oss

Adress: Paviljongvägen 10,

185 94 Vaxholm

 

Telefon: 070-586 16 78

Email: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Search